Pravidelné zálohy na elektřinu či plyn, které svému dodavateli posíláte měsíčně, kvartálně nebo třeba i ročně, pokrývají vaši odhadovanou spotřebu domácnosti či jiného odběrného místa. Jednou za rok pak dodavatel v periodickém vyúčtování porovná vaši skutečnou spotřebu s tím, co jste už zaplatili, a vystaví fakturu s případným nedoplatkem či přeplatkem. A zároveň vám podle výsledku přepočítá novou výši zálohy.
Ani málo, ani moc
Je vyloučené, aby kdokoliv na korunu přesně odhadl spotřebu v průběhu celého roku. „Jestliže se ve vaší domácnosti výrazněji nezmění charakter odběru energií nebo spotřeby a hradíte řádně zálohy v předepsané výši, tak vás periodické vyúčtování žádnou větší odchylkou, tedy přeplatkem či doplatkem, nepřekvapí,“ říká odborník Robert Šíma.
Vysoký doplatek samozřejmě nepotěší nikoho z nás. Vzniká nejčastěji kvůli větší spotřebě energií proti předchozímu období. Dle zkušeností dodavatelů si většina spotřebitelů raději po vyúčtování své zálohy o něco navyšuje. Přece jen mírně vyšší zálohy jsou příjemnější než riziko neplánovaného jednorázového doplatku.
Vysoký přeplatek však také není to pravé ořechové. Někteří dodavatelé totiž stále mají v podmínkách, že přeplatek použijí na úhradu záloh na další období.
Jak a kdy upravit zálohy
Měníte způsob vytápění? Čekáte přírůstek do rodiny nebo se změnil počet osob ve vaší domácnosti? Pořídili jste si nové a úspornější spotřebiče? Na zimu se stěhujete na hory, a tak ve svém bytě pobýváte jen v létě a moc neprotopíte? Stejně jako se mění život v našich domácnostech, tak je dobré těmto změnám přizpůsobit i optimální výši záloh za energie.
Do změny výše záloh teď může promlouvat i koronavirus. Řada lidí pracuje z domova a mnozí se přestěhovali na své chaty a chalupy. „Je však třeba počítat s tím, že právě u rekreačních objektů máme zpravidla nastavené nižší zálohy. Pokud se tedy chcete vyhnout při vyúčtování energií nepříjemného překvapení, doporučuji výši záloh si v tomto případě adekvátně upravit,“ upozorňuje Robert Šíma.
Samotnou změnu záloh pak lze obvykle provést velmi jednoduše několika způsoby – pokud váš dodavatel nabízí on-line správu zákaznického účtu, můžete využít svoji „webovou kancelář“. Případně dodavatele kontaktovat e-mailem nebo telefonicky.